Bezplatný online kurz “Sebepoškozování – příběh Andrey” je určený všem pedagogickým pracovníkům, dobrovolníkům pracujícím s dětmi ve volnočasových organizacích i rodičům, kteří se setkají s případy sebepoškozování dětí. Na konkrétním příběhu čtrnáctileté dívky jim přiblíží možnosti podpory takového dítěte či dospívajícího, včetně příkladu toho, jak s nimi o tomto tématu vest rozhovor v bezpečném prostředí.
Data z článku odborného vědeckého časopisu APLP (Adiktologie v preventivní a léčebné praxi) uvádí, že v České republice je kvůli sebepoškozování ročně hospitalizováno kolem 3 tisíc lidí ve věku 15-24 let. Tato data jsou však jen pomyslnou špičkou ledovce, protože k hospitalizacím vedou jen ty nejzávažnější případy. Přesné počty sebepoškozujících se ani jejich rozložení v populaci tedy neznáme. Podle odborných odhadů má zkušenost se sebepoškozováním 17 procent českých adolescentů.
Z opakovaných setkáních s pedagogy i s výpovědí pracovníků krizových linek a organizací pracujících s ohroženými dětmi však můžeme usuzovat, že jde o velmi častý jev se stoupajícími počty těch, kteří se k sebepoškozování rozhodují. Například na Lince bezpečí se v roce 2023 tématu sebepoškozování týkalo přes čtyři tisíce hovorů, v roce 2019 jich byl jen tisíc (za první pololetí letošního roku zaznamenala Linka bezpečí stejný počet telefonátu k tomuto tématu jako za celé roky 2021 a 2022). Od roku 2021 je sebepoškozování druhým nejčastějším tématem řešeným na Lince bezpečí po sebevražedném chování.
“S případy sebepoškozování u dětí a mladých lidí se setkáváme stále častěji během supervizních setkání s učiteli i asistenty pedagoga, na kurzech, které pro ně pořádáme, i při dlouhodobých spolupracích s vybranými školami. Je to téma, které je tedy velmi aktuální, vyžaduje si specifické znalosti o něm i možnostech podpory mladých lidí, kteří se k sebepoškozování z různých důvodů uchýlí. Právě ty jsme se snažily v jednoduché, srozumitelné, ale přitom dostatečně odborné formě dostat do nového online kurzu,” vysvětluje Lucie Pivoňková, supervizorka a lektorka společnosti Člověk v tísni, která je zároveň jednou ze spoluautorek kurzu.
Téma sebepoškozování je účastníkům online kurzu přiblíženo na příběhu čtrnáctileté Andrey. Ta si před rokem ošklivě zlomila nohu a musela na čas přestat s tréninky na běžkách, které pro ni do té doby byly vším. Od té doby často zažívá pocity smutku, prázdnoty a marnosti a po radě několika kamarádek zkusila sebepoškozování. To jí většinou nejdřív přivodí úlevu, pak následují výčitky, z bludného kruhu se jí samotné dostat nedaří.
Po seznámení se s Andreou a jejím příběhem studující projdou několika částmi online kurzu, ve kterých se postupně dozvědí základní informace a fakta o možných příčinách a projevech tohoto chování u dětí a mladistvých. V části věnované možnému postupu při řešení takové situace, pokud se s ní u svých žáků nebo ve svém okolí setkají, se pak seznámí s tím, jak s těmi, kdo se sebepoškozují, vést rozhovor v bezpečném prostředí. Součástí kurzu je i konkrétní návod na to, jak připravit plán podpory pro takové dítě nebo mladistvého.
„Sebepoškozování je mezi dospívajícími stále častější realitou, která může mít vážné následky – a právě o tom je náš nový online kurz. Je určen pedagogům, kteří chtějí umět včas rozpoznat varovné signály a efektivně zasáhnout. Tento kurz nabízí nejen vhled do příčin sebepoškozování, ale také praktické nástroje a strategie, jak těmto dětem citlivě pomoci. Posouvá hranice školní podpory a přináší tak možnost řešit obtížné situace dospívajících, se kterými se potýkají,“ popisuje obsah nového online kurzu další z jeho autorek, supervizorka a lektorka Člověka v tísni Alexandra Petrů.
Online kurz během jeho přípravy pilotně vyzkoušelo několik učitelů a učitelek z různých typů škol. Jednou z těch, která již kurz prošla, byla i Kateřina Šimková, speciální pedagožka z ústecké ZŠ Předlice. „Kurz je podle mě čtivý, srozumitelný a zajímavý. Velmi rychle vtáhne studujícího do problematiky, ve které mnozí učitelé dnes dost tápou. V kurzu je mnoho praktických, konkrétních příkladů a nástrojů, včetně ukázek rozhovorů. Jednoduchým a názorným způsobem je v něm popsána i práce s emocemi žáků, u které je zároveň jasně vysvětlena její důležitost pro skutečnou pomoc žákům,“ shrnuje své zkušenosti z absolvování kurzu Kateřina Šimková.
Online kurz „Sebepoškozování – Příběh Andrey“ zájemci najdou na webové stránce kurz-lepsiskola.clovekvtisni.cz.
Kurz je součástí série bezplatných online kurzů pro asistenty pedagoga a vyučujících všech stupňů škol nazvané Společně k lepší škole. V rámci této série tak zájemci mohou projít kurzy o práci s žáky se sociálním znevýhodněním, s náročným chováním i o tom, jak řešit případy náročného chování dětí pomocí metody case managementu.
Technickou část kurzu zajistila společnost Educasoft. Kurz vznikl díky podpoře ze sbírky Lepší škola pro všechny vyhlašované každoročně společností Člověk v tísni.