Začátek školního roku v mnohých rodinách zahrnuje nákup nového dětského vybavení a oblečení pro sportovní kroužky a tělocvik. Z průzkumu společnosti Decathlon vyplývá, že celkem 59 % dotazovaných rodičů pociťuje meziroční nárůst cen sportovního vybavení, přičemž polovina z nich uvádí zdražení o 10 až 20 %. Při výběru dětského sportovního vybavení a oblečení hraje hlavní roli kvalita a cena. Největší popularitě se u dětí těší fotbal, plavání či cyklistika, i přes to však téměř třetina dětí pravidelně nesportuje.
Mezi dětmi vede fotbal, plavání a cyklistika jsou v závěsu
S příchodem nového školního roku rodiče připravují své děti nejen na návrat do školních lavic, ale také k pravidelným pohybovým aktivitám, ať už v rámci tělocviku ve škole nebo sportovním kroužkům. Srpnový průzkum společnosti Decathlon ukázal, že téměř třetina dětí neprovozuje pravidelně žádný sport.
Zdravotní přínosy pohybu si uvědomuje 7 z 10 dotazovaných rodičů, jejichž děti pravidelně sportují. Nejoblíbenějším sportem je u dětí fotbal, který dle průzkumu pravidelně hraje 14 % dětí. Více než desetina dětí dochází na plavání a populární je i cyklistika, gymnastika a basketbal. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.
„Pravidelný pohyb by se v dětství neměl podceňovat. Podporuje totiž zdraví, pomáhá v zdravém růstu a k celkovému rozvoji. Sportovní kroužky jsou navíc zdrojem socializace, která je v dětství neméně důležitá. Tyto zvyky si pak snadněji přenášíme i do dospělosti, kdy je aktivní pohyb klíčový pro kvalitu života! Popularitu fotbalu potvrzují i naše data. U vybavení na fotbal jsme dokonce zaznamenali dvoutřetinový meziroční nárůst prodeje. Nadpoloviční nárůst pozorujeme rovněž u basketbalu a téměř pětinový u atletiky. Mezi oblíbené sporty u dětí z pohledu prodejů spadá dokonce i překvapivě rugby, u kterého jsme zaznamenali nárůst o 14 %,“ dodává Josef Kalous, obchodní ředitel společnosti Decathlon ČR.
Ceny zboží i hodnota košíků meziročně rostou
Více než dvě třetiny dotazovaných rodičů před začátkem školního roku nakupují svým potomkům nové sportovní vybavení na tělesnou výchovu a sportovní kroužky. Celkem 59 % rodičů letos pocítilo meziroční nárůst cen dětského sportovního vybavení. Více než dvě třetiny uvádí, zdražení o minimálně 10 %.
Útrata za nové sportovní vybavení pro jedno dítě před začátkem školního roku se nejčastěji pohybuje v rozmezí 500 až 1 000 korun, uvedla tak více než čtvrtina respondentů. Více než polovina dotazovaných rodičů však za nákup zaplatí minimálně tisíc korun.
Před začátkem školního roku rodiče nejčastěji pořizují nové sportovní oblečení a obuv, činí tak 8 z 10 dotazovaných, více než pětina pak pořizuje ochranné vybavení jako jsou helmy a chrániče.
Na značce nezáleží, klíčová je kvalita
Rozhodujícím faktorem při výběru dětského sportovního vybavení je pro rodiče kvalita, dbá na ní přes 80 % dotazovaných. Na druhém místě je cena, kterou považují za rozhodující téměř tři čtvrtiny rodičů. Naopak značka výrobku je při výběru důležitá pro pouhých 12 % rodičů. Zda zboží disponuje bezpečnostními certifikacemi pak považuje za klíčové pouze necelá pětina rodičů.
„Rodičů, kteří dětem vybírají vybavení základě bezpečnostních certifikací, je překvapivě málo, i přestože se jedná o velmi zásadní faktor. Pečlivý výběr sportovní obuvi může například zajistit optimální podporu dětské nohy při sportu, která napomáhá správnému růstu. Bezpečnostní certifikace ochranných pomůcek jako jsou helmy či chrániče, pak hrají zcela klíčovou roli v prevenci vážných úrazů hlavy či páteře. Výběr vybavení bez zohlednění bezpečnostních standardů tedy může vést k nechtěným následkům, které by mohly mít dlouhodobé dopady na zdraví dětí,“ přibližuje Přemysl Hanák, Komerční lídr pro fitness Decathlon ČR.