
Letošní ročník Bohemia Rally Mladá Boleslav se již neúprosně blíží. Není ale na škodu připomenout si, jak se tato soutěž vyvíjela před třiceti lety.
Dvaadvacátý ročník Rallye Bohemia v roce 1995 charakterizovala nesmírně náročná trať. A nebylo se čemu divit. Pod „rukopisem“ byl podepsán ex-tovární jezdec Škody a svérázný člověk Karel Šimek. Celková délka trati měřila 712 kilometrů a Šimek se svým týmem připravil osmadvacet erzet, v celkovém součtu 278 kilometrů. A právě trať po seznamovacích jízdách rozdělila názory posádek na kvalitu soutěže. Jedni žehrali na to, že je extrémně těžká: „Nebudu si zbytečně ničit auto,“ prohlásil třeba absolutní vítěz Valašky Václav Arazim a odjel domů. Druzí byli s náročností spokojeni s odkazem na to, že je to rallye, a ne závody na okruzích. A Karel Šimek stěžujícím vzkázal: „My jsme museli s tisícovkou při maratónu projet i korytama vyschlých řek a taky jsme to zvládli.“ Přesto především pro námitky jezdců několik nejvíce rozbitých míst organizátoři vypustili.
Rallye byla součástí Mistrovství Evropy s koeficientem 5 a Mistrovství České republiky s koeficientem 4. Soutěž probíhala v pátek 14. a v sobotu 15. července. Vedle klasických erzet se závodilo také na autokrosovém závodišti v Dolním Bousově, ušetřena nebyla ani mekka autokrosu Nová Paka, kde se jela nejkratší erzeta měřící něco málo přes dva kilometry. Náročný byl i nedaleký lesní úsek mezi Lužany a Kumburským Újezdem. Hodně náročnými úseky byly i ty mezi obcemi Úbislavice-Klepanda, Doubravice-Krčkovice, Vyskeř-Kacanovy nebo Třtí-Radimovice. Nejdelší rychlostní zkouškou byla Kuřivody-Vicmanov měřící 12,48 km. Do soutěže nakonec odstartovalo 71 dvojic, o čtyřicet méně, než bylo původně přihlášeno. Některé posádky údajně zaskočily příliš rozbité erzety. Přesto se na startu objevilo několik špičkových jezdců – Enrico Bertone s Toyotou, Kurt Göttlicher s escortem naladěným v Anglii, Baumschlager s Audi S2, s továrními Feliciemi Štolfa, Starý, Blomqvist a Munster. Na pohárových Favoritech v rámci Škoda Trophy i několik britských posádek.
První etapa měla na programu patnáct rychlostních zkoušek a kvůli průtrži mračen byl nakonec zrušen druhý průjezd erzety ve Štikovské rokli pro nesjízdnost. V cíli první etapy se tak vytvořilo následující pořadí: Baumschlager, Göttlicher, Blomqvist, Štolfa, Křeček, Gargulák, Starý. V soutěži už nepokračovali havarující Raimund Baumschlager, Jiří Pertlíček a Josef Lank a také Ladislav Výška pro poruchu Mazdy.
Do druhé etapy odstartovalo čtyřicet osm posádek a část erzet vedlo ve vojenském prostoru. A kuriozitou bylo, že zde bloudily doprovody, které měly za úkol jistit posádky v cíli erzet. V oficiální mapě byla totiž jen jedna zvýrazněná komunikace. Ze špičky odstoupil Kurt Göttlicher s poškozeným závěsem i nefunkčním turbem. Tím se ocitl na třetí příčce s třináctistovkou jedoucí Jindřich Štolfa, ale jeho radost vydržela pouze do čtyřiadvacáté erzety, když ho vyřadila porucha řídící jednotky. Cíl nakonec nespatřil ani Jaroslav Starý, který krátce před koncem ulomil kolo. V cíli bylo klasifikováno sedmatřicet posádek. Vítězství si odnesla dvojice Bertone – Chiapponi (Toyota Celica Turbo 4WD), přestože obdrželi minutovou penalizaci za časovku, před Blomqvistem a Melanderem (Škoda Felicia KC 1500) a Křečkem s Krečmanem (Ford Escort Cosworth). Bertone vyhrál dvacet erzet, Göttlicher a Baumschlager dvě a Křeček jednu.
www.facebook.com/rallybohemia,
www.instagram.com/rallybohemia
Foto: Jiří Rohlena a archiv autora