Kia Slovakia zahájila výrobu motorů v roce 2006. Dnes vyrábí jak benzínové, tak dieselové motory ve dvou samostatných halách s více než sedmi sty zaměstnanci. Mezi všemi dosud vyrobenými pohonnými jednotkami tvořily benzínové motory 60 %, v roce 2023 se tento podíl zvýšil na 87 %. Nejvíce vyráběným motorem je benzín o objemu 1,6 litru T-GDi, určený například pro modely Sportage včetně nízkoemisních verzí HEV a PHEV.
Kia Slovakia, jako jediný výrobní závod značky Kia v Evropě a zároveň jediný výrobce automobilů na Slovensku, který si vyrábí vlastní pohonné jednotky, oslavila 24. listopadu významný milník – výrobu 7miliontého motoru. Tento motor, benzínový agregát o objemu 1,6 litru, bude součástí plug-in hybridní verze modelu Sportage.
Výrobní kapacita závodu zahrnuje různé typy pohonů, od benzínových o objemu 1,5 a 1,6 litru po dieselové o objemu 1,6 litru. Výroba pohonných jednotek byla zahájena společně se spuštěním výroby automobilů v roce 2006. Výroba v druhé hale, která produkuje výhradně benzínové pohonné jednotky, byla spuštěna v roce 2011. Rekordní byl rok 2016, kdy bylo vyrobeno téměř 613 tisíc motorů.
„Při výrobě motorů se používají nejmodernější technologie a obráběcí stroje, které zajišťují velmi přesné opracování dílů motoru, s přesností na mikrony. Konečné produkty se vyznačují minimální chybovostí. Na kritické montážní procesy jsou aplikovány kontrolní systémy, jako například kontrola pozice utahování. Pro inspekci dílů se postupně aplikují automatické systémy s umělou inteligencí, které v kombinaci s odborností a zkušenostmi operátorů zaručují vysokou úroveň kvality vyrobených pohonných jednotek,“ uvedl Juraj Kajánek, vedoucí výroby motorů v Kia Slovakia.
Velkou výzvou jsou projekty související s emisními normami Euro 6e a Euro 7. V případě projektu Euro 6e bylo možné díky vysoké odbornosti zaměstnanců připravit a realizovat celou modifikaci samostatně v rámci oddělení. Modifikace linek na normu Euro 7 začne během letošní zimní odstávky a bude postupně pokračovat.
„Vysoká úroveň znalostí a dovedností našich zaměstnanců je dosažena pravidelným vzděláváním. Jejich permanentní rozvoj je zaměřen nejen na obrábění kovů a montáž, ale také na programování robotů a technologií zajišťujících mimořádnou přesnost dílů,“ doplnil Juraj Kajánek.
V roce 2020 prošla hala 2 důležitou modernizací, při níž investice ve výši 70 milionů EUR umožnila výrobu druhé generace benzínových motorů 1,6 GDi a T-GDi. Od roku 2018, hlavně kvůli aféře dieselgate, se výrazně snížil odbyt dieselových agregátů, což vedlo k většímu využití nové haly pro výrobu benzínových pohonných jednotek. V roce 2023 činil podíl vyrobených benzínových motorů až 87 % (vč. alternativních verzi HEV a PHEV).
„Kia Slovakia již od začátku produkce exportuje vyrobené motory i do jiných automobilových závodů. Jde především o sesterský závod Hyundai Motor Manufacturing Czech, kam každoročně směřuje téměř polovina produkce. Za prvních 10 měsíců tohoto roku to bylo 190 tisíc motorů, což představuje 44 % naší produkce. V menším množství exportujeme také do závodu Hyundai v Turecku a v minulosti jsme je dodávali i do závodu v Indii,“ uzavřel mluvčí společnosti Tomáš Potoček.