Před 150 lety se začal psát příběh jedné z nejslavnějších značek minerálních vod, za níž stojí úspěšný podnikatel a vizionář Heinrich Mattoni. Od té doby se společnost –nyní pod vedením rodiny Pasquale – značně rozrostla, avšak hodnoty a vize založené na česko-italské tradici svého zakladatele ctí dodnes.
„Výročí takového významu představuje nejen důležitý milník v naší historii,ale také příležitost ohlédnout se na cestu plnou výzev a úspěchů, kterou jsme urazili. Přesto se nejvíce soustředíme na budoucnost, která je plná příležitostí. Chceme i nadále ctít tradici, která nás spojuje s našimi kořeny, a přesto se přizpůsobovat rychle se měnícímu světu. Směřujeme nejen k udržitelnosti v nápojovém odvětví, ale i k důsledné péči o přírodu a její rozmanitost v okolí pramenů minerálních vod, abychom zajistili jejich dlouhodobou ochranu pro další generace,” říká Ondřej Postránský, generální ředitel Mattoni 1873.
Heinrich Mattoni, podnikavý a cílevědomý karlovarský rodák s italskými kořeny, začal od roku 1868 plnit minerálku z Kyselky do skleněných lahví s litým nápisem. Později, v roce 1873 Mattoni Ottův pramen spolu s dalšími pozemky v Kyselce odkoupil a založil vlastní firmu. Reliéfní nápis a později strohou etiketu se jmény obou společníků, H. Mattoniho a Fritze Knolla, na lahvích vystřídala etiketa v podobě červeného orla, rodového znaku Mattoni, který znají a vídají milovníci minerální vody dodnes.
„Úspěch Mattoniho spočíval v tom, že byl geniálním podnikatelem a také skutečným mistrem reklamy. Díky nemalému úsilí se firma postupně rozrostla
a proslavila se nejen u nás, ale i ve střední Evropě. V roce 1869 činil prodej 331 449 lahví, kolem roku 1880 se vyšplhal na přibližně tři milióny lahví ročně, v roce 1901 čítal již devět miliónů lahví,“ komentuje ředitel Mattoni Muzea v Kyselce Ladislav Sýkora. Bohaté obchodní zkušenosti získal H. Mattoni již v mládí během cest po Evropě. Mattoniho Kysibelka se jako první vyvážela po celém Rakousko-Uhersku, dále do Německa a Francie, posléze Anglie a USA. Kromě stáčírny se Mattoni věnoval také budování přilehlých lázní Kyselka.
Obrovský ekonomický význam nejen pro Kyselku měl po roce 1870 rychlý rozvoj železniční sítě na Karlovarsku a napojení Kyselky na Buštěhradskou dráhu
1. února 1895. H. Mattoni získal koncesi na stavbu této dráhy od samotného panovníka 26. 4. 1894. Podmínkou však bylo, že ji bude provozovat na vlastní náklady. H. Mattoni nechal trať vybudovat za částku v hodnotě 950 000 korun, a to za necelý rok. Objednal si zcela novou lokomotivu a dva vozy. Na vybudování trati si Mattoni vzal úvěr u Zemské banky Království Českého, plán splátek končil až v roce 1984.
Díky železnici prudce narostla návštěvnost všech severozápadních lázní v Čechách. Na přelomu století byla pak Kyselka napojena na evropskou železniční síť, která do lázní přivážela velké množství hostů ze všech koutů tehdejšího Rakouska-Uherska, ale i zahraničí.
Krátce po založení měla firma Mattoni přibližně 150 zaměstnanců. Heinrich Mattoni byl sice nekompromisní obchodník, ale zároveň laskavý zaměstnavatel. Všichni zaměstnanci dostávali o Vánocích i na Nový rok odměny na přilepšenou, H. Mattoni pro ně také založil nemocenskou pokladnu, což byl v té době nevídaný krok. Dnes čítá společnost Mattoni zhruba 3 200 zaměstnanců a přesto, že se za 150 let značně rozrostla, stále si udržuje rodinnou atmosféru a osobní přístup k zaměstnancům.
Mattoni 1873 dnes
Díky spuštění nové, supermoderní plechovkové linky v Kyselce v listopadu 2022 dodává Mattoni 1873 na trh nealkoholické nápoje ve všech druzích nápojových obalů, od sudů po plechovky. Portfolio Mattoni 1873 dnes tvoří 52 výrobků, společnost má celkem 11 závodů v 8 zemích. Své produkty vyváží do 20 zemí, a nejedná se pouze o minerální vody; v Kyselce například probíhá výroba plechovek s portfoliem Pepsi pro ČR, Slovensko a Maďarsko.
Mattoni je jedním z mála výrobců nealkoholických nápojů, kteří k přepravě výrobků používají pravidelně také vlak. Provoz železniční vlečky z Kyselky
do Vojkovic obnovila Mattoni 1873 na své náklady v létě 2012 a nyní ji využívá pro dopravu výrobků ze závodu Kyselka především na Moravu. Každý rok přitom Mattoni 1873 do osmikilometrové vlečky a jejího technického stavu investuje několik milionů korun. Pro přepravu výrobků z licenčního portfolia značek společnosti PepsiCo do Maďarska a případně na Slovensko se také využívá železnice. Za deset let železniční přepravy přepravila Mattoni 1873 po železnici cca 670 000 palet s výrobky svých značek, což nahradilo přes 20 000 jízd plně naložených kamionů.
Budoucnost Mattoni a vize udržitelného nápojového odvětví
Mattoni 1873 už v roce 2018 otevřela diskuzi o nutnosti transformace nápojového odvětví k udržitelnějšímu podnikání. „Logicky jsme se zaměřili
na nápojové obaly a hledali cestu, jakým způsobem s nimi šetrněji nakládat.
Z odborných studií vyšlo jednoznačně, že nejlepší cestou je následovat principy cirkulární ekonomiky. A prvním krokem k cirkularitě u nápojových obalů
a recyklaci tzv. „z lahve do lahve a „z plechovky do plechovky“ je zálohový systém, proto jsme založili platformu Zálohujme.cz,” popisuje Ondřej Postránský.
Dalším z pilířů odpovědného podnikání je pro Mattoni 1873 důsledná péčeo prameny minerálních vod a jejich okolí. V rámci projektu Motýlí louky podporuje druhovou rozmanitost v okolí pramenů minerálních vod a svých výrobních závodů. Společně s Českým svazem ochránců přírody (ČSOP) obnovuje biodiverzitu v lučních ekosystémech a navrací tak do přírody pestrost rostlinných i živočišných druhů.