Narodili se v letech 1997-2005, někteří z nich stále studují, a tak jejich příjmy nemusí být příliš vysoké, přesto cestují, jak jim to jen možnosti dovolují. Generace Z si podle nejnovějších dat společnosti Kiwi.com nejvíce oblíbila Itálii a dozajista mění zažité tradiční formy cestování.
Analýza mapovala cestovní trendy mezi mladými lidmi – generací Z a mileniály. A přestože by se dalo říct, že se preference zas tak nemusí lišit, opak je pravdou.
Zatímco mileniálové sází na „klasiku“ a jejich favority mezi evropskými městy je Londýn, Řím a Barcelona, zástupci generace Z si za svou jedničku zvolili jednoznačně Milán. Kombinace úžasné kultury, módy, nepřekonatelného jídla a pití, lásky k životu a úchvatných měst, v čele s Milánem nebo Římem, dělá z Itálie ideální destinaci nejen pro generaci Z.
„Zajímavostí také může být, že generace Z preferuje kratší dovolené trvající 1-3 dny, zatímco mileniálové svůj pobyt v zahraničí spíše prodlužují,“ říká Eliška Řezníček Dočkalová, viceprezidentka pro zákaznickou zkušenost Kiwi.com a dodává: „Rozmezí, kdy si generace Z i mileniálové nejčastěji kupují letenky, jsou tři týdny až dva měsíce před odletem. Čeští i slovenští mileniálové si tuto rezervu dělají oproti svým vrstevníkům z jiných států obecně větší. Generace Z se zase občas nebojí koupit si letenky klidně i jen dva týdny před odletem.“
Počítač nebo appka?
Generace Z je často přezdívaná generací digitální a jako ta, co nikdy nepoznala svět bez sociálních sítí a chytrých vymožeností. Pokud jde o typy technologií, které generace Z vlastní, drtivá většina z nich má chytrý telefon (98 %), což je srovnatelné s ostatními generacemi. Tabletům ale fandí jen polovina z nich. Pro srovnání, u mileniálů je to 59 %, u generace X 57 % a u Boomerů 55 %[1].
Není tedy s podivem, že právě oni dávají přednost mobilní aplikaci Kiwi.com (53 %), zatímco mileniálové stále spíše upřednostňují klasické webové rozhraní na počítači. O stále se zvyšující popularitě využívání mobilní aplikace svědčí výsledky průzkumu v jiných zemích. Na Slovensku generace Z appku preferuje celých 61 %, v Rumunsku dokonce 66 %.
Cena i doprovod hrají roli
Průzkum také ukázal rozdíl v průměrných cenách letenek. Podle analýzy Kiwi.com zaplatili letos za letenku nejméně Slováci, v průměru 100 EUR, oproti tomu čeští mileniálové 176 EUR a zástupci generace Z zhruba 146 EUR.
A s kým generace Z vyráží do zahraničí? S generací Z! Mileniálové také létají se svými vrstevníky, anebo s doprovodem ve věku 41-60 let.
[1] Průzkum Foresight Factory mezi 27 zeměmi, 2022