Přejít na obsah
19. 7. 2025
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Spotify

Life4you.cz

lifestyle, kultura, cestování …

  • LIFESTYLE
    • DOMÁCÍ MAZLÍČCI
    • KOSMETIKA
    • PRO MUŽE
    • PRO ŽENY
    • PRO DĚTI
    • TECHNOLOGIE
  • CESTOVÁNÍ
    • PO EVROPĚ
    • PO ČECHÁCH
    • S Life4you NA CESTÁCH
    • ZOO, BOTANICKÁ ZAHRADA
  • ZDRAVÍ
  • BYDLENÍ
  • GASTRONOMIE
    • SVĚT PIVA
    • SVĚT VÍNA
    • VAŘENÍ
  • KULTURA
    • FILM
    • DIVADLO
    • HUDBA
    • KNIHY
    • GALERIE, MUZEA, VÝSTAVY
    • TV – ROZHLAS
  • AUTO – MOTO
  • SPORT
  • ZPRÁVY
    • Z DOMOVA
    • ZE SVĚTA
  • TESTY
  • SOUTĚŽE
podcasty
  • Domů
  • Z DOMOVA
  • Psaním se živí více ženy. Textují se hlavně weby, ukázal výzkum
  • Z DOMOVA

Psaním se živí více ženy. Textují se hlavně weby, ukázal výzkum

Life4you.cz - MP 19. 11. 2023 4 min čtení
Psaním se živí více ženy, Nejlepší copywriter

Do internetového dotazníku se na stránkách projektu Nejlepší copywriter v červenci a srpnu 2023 zapojilo 105 respondentů. Vyplynulo z něj, že v oboru se realizují hlavně ženy. „Na jednoho muže připadají zhruba dvě a půl ženy,“ uvádí autor studie Pavel Šenkapoun, copywriter, blogger a autor nejznámější české oborové publikace Webcopywriting pro samouky. „Zároveň tři čtvrtiny hlasujících uvedly, že pracují na volné noze.“ To potvrzuje i Tereza Černá ze společnosti R4U, která se specializuje na vyhledávání talentů: „Typický kopík pracuje na IČO a má několik klientů. Ve firmách ale působí další pozice, které na copywritingu stojí, např. PR specialista, content manager, product manager, specialista digitálního marketingu či sociálních sítí. Vyloženě copywritera aktuálně hledá na internetu jen v Praze téměř padesát firem, což je z hlediska lidských zdrojů velmi slušné číslo a svědčí o atraktivitě profese.“ V průzkumu dále 65 % účastníků uvedlo, že si vydělávají sami a nejsou součástí týmu. Na druhou stranu každý desátý tvrdí, že řídí skupinu copywriterů, a to o velikosti od dvou do deseti kolegů. 

Webovky, blogy, slogany i videa

Z odpovědí též vyplývá, že je komerční psaní relativně mladý obor – čtyři z deseti copywriterů jsou v něm pět a méně let a pouze 15 % udává delší než desetiletou zkušenost. Píší nejčastěji texty na web (75 %), na blogy (59 %) a na sociální sítě (54 %). Menší část tvoří slogany a názvy (27 %) či navrhuje scénáře k videím (19 %). Specifickou sortou jsou autoři scénářů ke komerčním či výukovým videím. „Zajímavá je rozmanitost témat, se kterými se při práci setkáte. Vyžaduje to studium nejrůznějších oborů. Jeden týden píšete text pro film o technologickém zpracování ohnivzdorných kabelů, další týden o výhodách studia přírodovědných oborů na univerzitě, a následně pro muzeum připravujete text k naučnému videu o tom, jak se odlévala bronzová sekyrka před čtyřmi tisíciletími,“ říká Václav Kodým z agentury PR.AG, který se tvorbou takových scénářů zabývá.

 

„Nabíjí“ je radost z psaní, štve rutina a administrativa

Na své práci oceňují textaři nejvíce kreativitu, rozmanitost, volnost a práci z domova. Dále se však odpovědi rozcházejí. Některým se líbí, že se mohou učit stále nové věci, jiní s oblibou mluví o své specializaci: co jim jde nejlépe nebo na co se chtějí zaměřit v budoucnu. Někoho „hřeje“ vlastní úspěšný text, další chce klientům pomoci. Několik copywriterů pošilhává po dráze spisovatele: „dopsat vlastní knihy“, „psát pro sebe“, mít vlastní blog. Pouze jednotlivci poukazovali na peníze („jinak bych byl novinářem“). Na rozmanitost povolání poukazovaly odpovědi, které si vychvalovaly svatební copywriting či spolupráci se sexshopy. Nelibost na druhou stranu vzbuzují rutina a stereotypy (typicky spojené s údržbou sociálních sítí), stejně jako administrativa a čekání na proplacení faktur. Časté byly stížnost nad neexistujícími, neúplnými či pozdně dodanými podklady.

Staré dobré slovníky zatím porážejí umělou inteligenci

Téměř polovina respondentů udává, že vedle češtiny píše i v angličtině. Zhruba třetina si své texty i překládá. Texty si korigují buď sami, nebo s pomocí profesionálního korektora. Používají textové editory: jedna polovina má v oblibě Word, druhá upřednostňuje Google Doc. Předmětem šetření bylo v neposlední řadě i to, zda a nakolik copywriteři sahají k rozličným pomůckám a nástrojům, které jim jejich práci ulehčují. Největší úzus panuje na Internetové jazykové příručce Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, k níž sahá alespoň jednou za měsíc 74 % respondentů, 45 % z nich využije alespoň jednou do měsíce nástroje Korpusu (provozuje Ústav Českého národního korpusu při FF UK) a 63 % vezme za vděk dalšími online slovníky (např. slovníkem synonym). Menší skupinka se hlásí k DeepL, vzácné jsou pak odkazy na slovník nářečí, starší „archaické“ slovníky, Rymy.cz, Rýmovač či projekt Čeština 2.0. Přibližně každý třetí používá snippet optimizer (Seomofo, Google SERP).

Průzkum proběhl s využitím chatovacího robota Copybota z dílny společnosti Feedyou.

Tags: zprávy

Pokračovat ve čtení

Předchozí článek: Série Popmuseum Stage ohlásila návrat; nabízí on-line koncerty Tata Bojs, Muchy nebo Jakuba Königa
Další článek: Pozor, přichází kritické období. Na podzim začíná období, kdy se lidé méně hýbou a více jedí. Roste riziko ztloustnutí. Jak se mu ubránit?

Trendy

Rada lékárníka: Zánět spojivek není radno podceňovat. U dětí může skončit až ztrátou zraku Mgr. Pavla Horakova vedouci online poradny Lekarna.cz 1

Rada lékárníka: Zánět spojivek není radno podceňovat. U dětí může skončit až ztrátou zraku

19. 7. 2025
Zoo Ostrava: Biodiverzita zoo – magické vodní plochy Ostrava 2

Zoo Ostrava: Biodiverzita zoo – magické vodní plochy

19. 7. 2025
Podzim v Tyrolsku: Čas na přírodu, pohodu a nové úhly pohledu Podzim v Tyrolsku, panoramatické stezky, Haimingské trhy, Bio-Bergbauernfest 3

Podzim v Tyrolsku: Čas na přírodu, pohodu a nové úhly pohledu

19. 7. 2025
FIT kaše – zdravý rituál, který si zamilujete FIT kaše, rýžová Probio kaše Banán & Čokoláda, Pohanková kaše Natural 4

FIT kaše – zdravý rituál, který si zamilujete

19. 7. 2025
Sport, hudba a nezapomenutelné zážitky na dalším ročníku Houmrova triatlonu a HoumrFestu 2025 v Jiříkově Houmruv triatlon a HoumrFest 2 5

Sport, hudba a nezapomenutelné zážitky na dalším ročníku Houmrova triatlonu a HoumrFestu 2025 v Jiříkově

18. 7. 2025
Myčka jako chytrá investice do vaší domácnosti. Vsaďte na prověřenou kvalitu Miele Miele, myčka, domácnost 6

Myčka jako chytrá investice do vaší domácnosti. Vsaďte na prověřenou kvalitu Miele

18. 7. 2025

Související články

Počet milionářů v Česku stále roste. Letos jich Sazka vytvořila již přes 260 Sazka
3 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

Počet milionářů v Česku stále roste. Letos jich Sazka vytvořila již přes 260

18. 7. 2025
Revitalizace okolí památníku na Vítkově je hotová. Pražanům nabídne nové povrchy, bistro, stromy i vodní prvky Pamatnik Vitkov 1
3 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

Revitalizace okolí památníku na Vítkově je hotová. Pražanům nabídne nové povrchy, bistro, stromy i vodní prvky

18. 7. 2025
Jak reklamovat vyúčtování energií? Praktický průvodce Jak reklamovat vyúčtování energií, Michal Kulig, Yello
5 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

Jak reklamovat vyúčtování energií? Praktický průvodce

17. 7. 2025
Více výhod, žádné starosti: nová Oskarta od Vodafonu nabídne větší porci dat, vyšší rychlost i odměny za dobití Oskarta, Vodafone, Můj Vodafone
2 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

Více výhod, žádné starosti: nová Oskarta od Vodafonu nabídne větší porci dat, vyšší rychlost i odměny za dobití

17. 7. 2025
12. červenec: Den plný historie, oslav a inspirativních osobností 12. cervence pixabay
3 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

12. červenec: Den plný historie, oslav a inspirativních osobností

12. 7. 2025
Shell zve své zákazníky na VIP zážitek – Velkou cenu F1 Shell , Shell V-Power,
3 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

Shell zve své zákazníky na VIP zážitek – Velkou cenu F1

11. 7. 2025

Další web life4you.cz

Křižovatka chutíKřižovatka chutí

PODCASTY

REKLAMA

Hambalek-DESIGN

ARCHIV ČLÁNKŮ

Červenec 2025
Po Út St Čt Pá So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Čvn    

Odběr newsletteru

Chcete mít každý den v emailu denní souhrn všech vydaných článků na webu? Není problém, zaregistrujte se k našemu newsletteru.

registrace 

Možná jste přehlédli

Rada lékárníka: Zánět spojivek není radno podceňovat. U dětí může skončit až ztrátou zraku Mgr. Pavla Horakova vedouci online poradny Lekarna.cz
  • ZDRAVÍ

Rada lékárníka: Zánět spojivek není radno podceňovat. U dětí může skončit až ztrátou zraku

19. 7. 2025
Zoo Ostrava: Biodiverzita zoo – magické vodní plochy Ostrava
2 min čtení
  • ZOO, BOTANICKÁ ZAHRADA
  • CESTOVÁNÍ

Zoo Ostrava: Biodiverzita zoo – magické vodní plochy

19. 7. 2025
Podzim v Tyrolsku: Čas na přírodu, pohodu a nové úhly pohledu Podzim v Tyrolsku, panoramatické stezky, Haimingské trhy, Bio-Bergbauernfest
5 min čtení
  • PO EVROPĚ
  • CESTOVÁNÍ

Podzim v Tyrolsku: Čas na přírodu, pohodu a nové úhly pohledu

19. 7. 2025
FIT kaše – zdravý rituál, který si zamilujete FIT kaše, rýžová Probio kaše Banán & Čokoláda, Pohanková kaše Natural
2 min čtení
  • LIFESTYLE

FIT kaše – zdravý rituál, který si zamilujete

19. 7. 2025
  • Spolupracujeme
  • Nabídka inzerce
  • GDPR
  • info@life4you.cz
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Spotify
Copyright © 2021 - 2025 Všechna práva vyhrazena.
Spravovat Souhlas
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}