Nový start-up Electree umožňuje domácnostem i firmám nakupovat a prodávat elektřinu za čistě spotové ceny. Díky své neuronové síti dokáže ale navíc prodávat elektřinu zákazníků, když je cena elektřiny nejvyšší, a nakupovat, když je nejnižší.
Hledání nejlepších cen a ovládání baterie řídí umělá inteligence. Zákazník Electree může dokonce dostávat za spotřebovanou elektřinu zaplaceno.
Za posledních pět let byla průměrná cena elektřiny na spotu 2,63 Kč, kdežto průměr fixních cen u dodavatelů elektřiny byl 5,91 Kč. Zákazníci, kteří by nakupovali elektřinu na spotu v letech 2019 až 2023, by oproti fixním cenám ušetřili 55 %.
Měsíční poplatek za možnost nakupovat elektřinu na spotu a využívání umělé inteligence Electree je 39 až 390 Kč. Ke spotovým cenám si Electree nic nepřiráží. Podmínkou pro využití služby je mít průběhový elektroměr, což má např. každý s fotovoltaickou elektrárnou, a pro maximální efekt i baterii.
O 40 % vyšší výkupní ceny elektřiny než na spotu
Kromě možnosti nakupovat a prodávat elektřinu za burzovní ceny ve zmíněném poplatku zahrnuta také možnost využívat umělou inteligenci Electree. Electree využívá strojového učení a své robustní neuronové sítě s tím, že se snaží predikovat, jaká bude cena elektřiny příští den.
Mezi 50 faktorů, které pomáhají predikovat cenu elektřinu patří např. prašnost, pylové zpravodajství, lodní doprava na LNG terminálech, polohy LNG tankerů, státní svátky, prázdniny, odstávky velkých průmyslových podniků, závodní prázdniny velkých firem, odstávky jaderných i fosilních elektráren, geopolitická situace, nálada na burzách, pohyb cen ostatních komodit na burze, stav naplnění zásobníků. Celou analýzu doplňuje komplexní model počasí. V rámci něj se sleduje např. vítr, oblačnost nebo tlak vzduchu napříč celou Evropou.
Systém navíc sleduje spotřebu zákazníku a chování trhu s elektřinou.
“Díky tomu se pak nabíjí baterie nebo třeba ohřívá voda v bojleru našich zákazníků v okamžiku, kdy je cena nejnižší nebo dokonce záporná. Jakmile cena v průběhu dne stoupne, prodáváme elektřinu zákazníků, kterou sami nespotřebují, do elektrické sítě za vyšší cenu,” vysvětluje Lubomír Káňa, který za projektem Electree se svým společníkem Rubenem Maradou stojí.
Pokud jsou ceny elektřiny záporné, zákazník Electree dostává peníze za to, že elektřinu spotřebovává nebo si ji ukládá do baterie.
Electree využije záporných cen elektřiny tak, že vybije baterii, tedy prodá elektřinu do sítě ještě v okamžiku, kdy je cena kladná. V okamžiku, kdy síť platí zákazníkům za to, že spotřebovávají elektřinu, začne baterii nabíjet. Večer, kdy je opět cena elektřiny drahá, ji prodá nebo ji má zákazník pro svou spotřebu. V noci za levnou elektřinu nabije a v ranní špičce ji zase draho prodá.
Klient tak může být např. 14 dní na dovolené a jeho baterie mu bude vydělávat peníze.
Zákazníci Electree tak za rok dostanou v průměru o 40 % více, než kdyby prodávali elektřinu napřímo na spotu.
Výpovědní lhůta je tři měsíce a smlouva je na dobu neurčitou.