Přejít na obsah
18. 7. 2025
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Spotify

Life4you.cz

lifestyle, kultura, cestování …

  • LIFESTYLE
    • DOMÁCÍ MAZLÍČCI
    • KOSMETIKA
    • PRO MUŽE
    • PRO ŽENY
    • PRO DĚTI
    • TECHNOLOGIE
  • CESTOVÁNÍ
    • PO EVROPĚ
    • PO ČECHÁCH
    • S Life4you NA CESTÁCH
    • ZOO, BOTANICKÁ ZAHRADA
  • ZDRAVÍ
  • BYDLENÍ
  • GASTRONOMIE
    • SVĚT PIVA
    • SVĚT VÍNA
    • VAŘENÍ
  • KULTURA
    • FILM
    • DIVADLO
    • HUDBA
    • KNIHY
    • GALERIE, MUZEA, VÝSTAVY
    • TV – ROZHLAS
  • AUTO – MOTO
  • SPORT
  • ZPRÁVY
    • Z DOMOVA
    • ZE SVĚTA
  • TESTY
  • SOUTĚŽE
podcasty
  • Domů
  • Z DOMOVA
  • Výtoňský most musí být tříkolejný, studie spolku Nebourat obsahuje závažné chyby
  • Z DOMOVA

Výtoňský most musí být tříkolejný, studie spolku Nebourat obsahuje závažné chyby

Life4you.cz - MP 15. 11. 2023 6 min čtení
Výtoňkský most

Oponentura studie Kapacitní posouzení železniční tratě Praha hlavní nádraží – Praha-Smíchov od autorského týmu Ing. Jiřího Pospíšila, Ph.D. a kol., kterou ve středu 8. listopadu 2023 zveřejnil v rámci tiskové konference spolek Nebourat.

 

Vedení hl. m. Prahy, spolu s IPR Praha, ROPID a Správou železnic uvádí na pravou míru fakta související s železničním Výtoňským mostem. Studie vykazuje zcela fatální chyby a její výsledky nejsou v praxi proveditelné. Považujeme za svou povinnost seznámit veřejnost se skutečnými fakty.

 

 

Na úvod je třeba uvést, že náhrada dnešního mostu kvůli jeho nedostatečné kapacitě se řešila již ve 30. letech 20. století a toto téma se v průběhu uplynulých devíti desetiletí neustále vracelo podle toho, zda byla chuť železnici rozvíjet nebo naopak. Dnes zažíváme období, kdy je rozvoj železnice myšlen vážně. Počet cestujících ve vlacích přibývá (pokud pomineme pokles ovlivněný pandemií Covid-19) a přibývá i vlaků, které objednává hl. m. Praha, mj. aby dojíždějící mohli využívat veřejnou dopravu a nezatěžovali pražské ulice automobily. To je i důvodem proč železniční most pod Vyšehradem zažívá v posledních dvou desetiletí takové zatížení, jako nikdy za předchozích 100 let svého života. A protože poptávka po cestách příměstskými vlaky stále roste, narazila železnice již na své limity dané před více než stoletím.

 

Nesprávné vstupy pro výpočet spojů

 

Pro lepší názornost uvádíme, jaký je tzv. výhledový rozsah dopravy neboli intervaly vlaků jednotlivých linek, po kterých je poptávka již nyní, a pro které by tedy měla být k dispozici kapacita modernizované železniční tratě mezi hlavním nádražím a Smíchovem:

 

Linka Relace Int. špička Počet spojů ve špičkové hodině Poznámka
Ex6 Praha hl.n. – Mnichov/Cheb 60 min 1
Ex11 Havířov – Praha hl.n. – Plzeň 60 min 1
R30a (R18 Ostrava) – Praha hl.n. – Klatovy 60 min 1
R26 Praha hl.n. – Písek – České Budějovice 60 min 1 Neobsluhuje Výtoň = mimo požadavek objednatele
R24+R45b (R30b Hradec Králové) – Praha hl.n. – Rakovník 60 min 1 Neobsluhuje Výtoň = mimo požadavek objednatele
R47a Praha hl.n. – Hořovice 60 min 1 Neobsluhuje Výtoň = mimo požadavek objednatele
R46 Praha hl.n. – Příbram sídliště 60 min 1 Neobsluhuje Výtoň = mimo požadavek objednatele
R47b Praha hl.n. – Řevnice – Beroun 30 min 2 Neobsluhuje Výtoň = mimo požadavek objednatele
S55 Praha hl.n. – Praha-LVHP – Praha-Veleslavín neprojede 0 Neprojede = mimo požadavek objednatele
S65 Praha hl.n. – Hostivice neprojede 0 Neprojede = mimo požadavek objednatele
S6 Praha hl.n./Smíchov – Nučice zastávka 30 min 2 Požadovaný interval objednatele je 15 min
S61 Praha-Smíchov – Praha-Zahradní Město (tangenta) 15 min 4
S7 Praha hl.n. – Řevnice 15 min + 1 spoj 5 Požadovaný interval objednatele je 7,5 min

 

Celkem jde tedy o 20 vlaků ve špičkové hodině (s městským železničním tunelem 28), publikovaná studie přitom uvažuje pouze se 17 vlaky za hodinu v jednom směru (jedná se o data vzešlá z tříletého projednávání a následného ověřování přepravní poptávky). Znamená to ukončení některých vlaků na Smíchově, které je dlouhodobě, např. u dnešní linky S6, vnímáno jako nevyhovující provizorium. Aby v předložené studii vyšel počet vlaků, který se na dvoukolejný most vejde, je záměrně snížen jejich počet. Polovina vlaků linky S6, jeden vlak linky S7 za hodinu a všechny vlaky linky S65 jsou proto ve studii ukončeny na Smíchově.

 

Výše uvedený počet vlaků nadto nezahrnuje nárůst jejich počtu, který nastane po vybudování tzv. Berounského tunelu, který Správa železnic, již projekčně připravuje. Do Berounského tunelu budou přesměrovány nejen vlaky dálkové dopravy (linky Ex6, R16, R26), ale budou zavedeny i další 3 páry vlaků dálkové dopravy za špičkovou hodinu ve směrech Plzeň a Příbram. Celkový počet vlaků přes most pod Vyšehradem se po dokončení Berounského tunelu navýší na 25 za hodinu v jednom směru. Opět rozdíl oproti 17, příp. 20 párům vlaků za hodinu, se kterými uvažuje studie spolku Nebourat.

 

Po realizaci rozsáhlého projektu tzv. Metra S, na který v současné době zpracovává Správa železnic, studii proveditelnosti, bude ještě zahuštěn interval vlaků příměstské dopravy, ale ty budou zároveň ve velké míře převedeny právě do tunelů Metra S pod centrem Prahy. Avšak i po realizaci Metra S zůstane využití železničního mostu pod Vyšehradem tak vysoké, že jej nezvládne dvoukolejný most.

 

Studie nepočítá se zpožděními

 

Studie spolku Nebourat se soustředí na fakt, že nasazením nových technologií (zabezpečovač ETCS) lze zkrátit interval za sebou jedoucích vlaků a tím zvýšit jejich počet. Po mostě má být ale vedena i linka S61 mezi Smíchovem, Vršovicemi, Zahradním Městem a Běchovicemi, která se musí zařadit do sledu vlaků na hlavní nádraží a opačně. Ve směru z Vršovic to znamená jízdu proti směru vlaků ze Smíchova. Na tříkolejném mostě linka S61 používá „svou“ jižní kolej, aby nebyla v kolizi s ostatními vlaky. Na dvoukolejném mostě tuto situaci řeší autorský tým tak, že vlak linky S61 přijede z Vršovic na zastávku Vyšehrad, během minuty přijede vlak ze Smíchova, poté se ihned vlak linky S61 vydá na stejnou (jižní) kolej, ze které před okamžikem přijel protijedoucí vlak ze Smíchova, aby poté, co přijede na Smíchov, na tutéž kolej opět ihned vyjel další vlak ze Smíchova na hlavní nádraží. Stačí tedy pouhá jedna minuta zpoždění některého z vlaků a nastává zhroucení jízdního řádu a vlaky začnou postupně nabírat další zpoždění. Ve studii navržený jízdní řád pro dvoukolejný most je v praxi neproveditelný. A to ani při sníženém počtu vlaků přes most, který umožní Metro S.

 

Nevhodně navržená nástupiště v nové stanici na Výtoni

 

Studií navrhované umístění nástupišť Vyšehrad je v místě bývalého nádraží. Nástupiště v této pozici nejsou vhodná. Jsou k tomu dva důvody. Prvním je velká vzdálenost od zastávek tramvaje na Výtoni, kde se předpokládá přestup mezi vlaky a páteřními linkami tramvají. Druhý důvod je technický. Nástupiště v oblouku o tak malém poloměru nejsou bezbariérová, stačí si vzpomenout na dnes již zrušenou zastávku Praha-Strašnice, a tudíž se v dané podobě nástupiště nově nestaví.

 

Nedostatky technického návrhu kolejového řešení

 

Ve výkresu kolejí je uvedena vzdálenost os kolejí na mostě 4,75 m. Ta je nutná proto, aby mohly být vloženy výhybky, jak jsou ve výkresy nakresleny a zastávka mola mít tři koleje. Avšak na mostě je vzdálenost os kolejí pouze 3,8 m, most má historicky výjimku z dnešních bezpečnostních požadavků. Návrh studie na umístění zastávky Vyšehrad ve tříkolejném uspořádání je technicky chybný a v předložené podobě nerealizovatelný. Jako další zásadní nedostatek vnímáme fakt, že studie spolku Nebourat zcela opomíjí potřeby imobilních a starších občanů, stejně jako cestujících s kočárky.

Foto: iprpraha.cz

Tags: zprávy

Pokračovat ve čtení

Předchozí článek: Pribináček objev krupičku
Další článek: NOVÝ PEUGEOT E-TRAVELLER: Na míru potřebám osobní dopravy

Trendy

Sport, hudba a nezapomenutelné zážitky na dalším ročníku Houmrova triatlonu a HoumrFestu 2025 v Jiříkově Houmruv triatlon a HoumrFest 2 1

Sport, hudba a nezapomenutelné zážitky na dalším ročníku Houmrova triatlonu a HoumrFestu 2025 v Jiříkově

18. 7. 2025
Myčka jako chytrá investice do vaší domácnosti. Vsaďte na prověřenou kvalitu Miele Miele, myčka, domácnost 2

Myčka jako chytrá investice do vaší domácnosti. Vsaďte na prověřenou kvalitu Miele

18. 7. 2025
Fakta, góly a gril: Objevte svět ženského fotbalu a chutí s Hellmann’s Hellmann’s, recept, vaření, grilování, špíz, Ženský fotbal, UEFA Women’s EURO 2025 3

Fakta, góly a gril: Objevte svět ženského fotbalu a chutí s Hellmann’s

18. 7. 2025
Novinka od Florentine: Tonikum, které vypadá jako sérum a funguje jako zázrak Florentine, tonikum, kosmetika 4

Novinka od Florentine: Tonikum, které vypadá jako sérum a funguje jako zázrak

18. 7. 2025
Psí abeceda lásky a oddanosti: Objevte fascinující svět plemen od N po… (čtrnáctá část) Novofundlandsky pes 5

Psí abeceda lásky a oddanosti: Objevte fascinující svět plemen od N po… (čtrnáctá část)

18. 7. 2025
Počet milionářů v Česku stále roste. Letos jich Sazka vytvořila již přes 260 Sazka 6

Počet milionářů v Česku stále roste. Letos jich Sazka vytvořila již přes 260

18. 7. 2025

Související články

Počet milionářů v Česku stále roste. Letos jich Sazka vytvořila již přes 260 Sazka
3 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

Počet milionářů v Česku stále roste. Letos jich Sazka vytvořila již přes 260

18. 7. 2025
Revitalizace okolí památníku na Vítkově je hotová. Pražanům nabídne nové povrchy, bistro, stromy i vodní prvky Pamatnik Vitkov 1
3 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

Revitalizace okolí památníku na Vítkově je hotová. Pražanům nabídne nové povrchy, bistro, stromy i vodní prvky

18. 7. 2025
Jak reklamovat vyúčtování energií? Praktický průvodce Jak reklamovat vyúčtování energií, Michal Kulig, Yello
5 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

Jak reklamovat vyúčtování energií? Praktický průvodce

17. 7. 2025
Více výhod, žádné starosti: nová Oskarta od Vodafonu nabídne větší porci dat, vyšší rychlost i odměny za dobití Oskarta, Vodafone, Můj Vodafone
2 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

Více výhod, žádné starosti: nová Oskarta od Vodafonu nabídne větší porci dat, vyšší rychlost i odměny za dobití

17. 7. 2025
12. červenec: Den plný historie, oslav a inspirativních osobností 12. cervence pixabay
3 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

12. červenec: Den plný historie, oslav a inspirativních osobností

12. 7. 2025
Shell zve své zákazníky na VIP zážitek – Velkou cenu F1 Shell , Shell V-Power,
3 min čtení
  • Z DOMOVA
  • ZPRÁVY

Shell zve své zákazníky na VIP zážitek – Velkou cenu F1

11. 7. 2025

Další web life4you.cz

Křižovatka chutíKřižovatka chutí

PODCASTY

REKLAMA

Hambalek-DESIGN

ARCHIV ČLÁNKŮ

Červenec 2025
Po Út St Čt Pá So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Čvn    

Odběr newsletteru

Chcete mít každý den v emailu denní souhrn všech vydaných článků na webu? Není problém, zaregistrujte se k našemu newsletteru.

registrace 

Možná jste přehlédli

Sport, hudba a nezapomenutelné zážitky na dalším ročníku Houmrova triatlonu a HoumrFestu 2025 v Jiříkově Houmruv triatlon a HoumrFest 2
3 min čtení
  • KULTURA

Sport, hudba a nezapomenutelné zážitky na dalším ročníku Houmrova triatlonu a HoumrFestu 2025 v Jiříkově

18. 7. 2025
Myčka jako chytrá investice do vaší domácnosti. Vsaďte na prověřenou kvalitu Miele Miele, myčka, domácnost
4 min čtení
  • BYDLENÍ

Myčka jako chytrá investice do vaší domácnosti. Vsaďte na prověřenou kvalitu Miele

18. 7. 2025
Fakta, góly a gril: Objevte svět ženského fotbalu a chutí s Hellmann’s Hellmann’s, recept, vaření, grilování, špíz, Ženský fotbal, UEFA Women’s EURO 2025
4 min čtení
  • VAŘENÍ
  • GASTRONOMIE

Fakta, góly a gril: Objevte svět ženského fotbalu a chutí s Hellmann’s

18. 7. 2025
Novinka od Florentine: Tonikum, které vypadá jako sérum a funguje jako zázrak Florentine, tonikum, kosmetika
2 min čtení
  • KOSMETIKA
  • LIFESTYLE

Novinka od Florentine: Tonikum, které vypadá jako sérum a funguje jako zázrak

18. 7. 2025
  • Spolupracujeme
  • Nabídka inzerce
  • GDPR
  • info@life4you.cz
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Spotify
Copyright © 2021 - 2025 Všechna práva vyhrazena.
Spravovat Souhlas
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}