Martin Kůs, zakladatel a spolumajitel módní značky Vuch hodnotí rok 2023. Co očekává od roku 2024?
Letošní rok byl zkrátka náročný a plný změn. V závěru roku jsme nakonec stáhli drobný propad odhadu tržeb. V roce 2022 jsme dosáhli obratu přes 210 miliónů Kč, rok 2023 ukončíme s meziročním nárůstem obratu zhruba okolo 25 %. Což hodnotím jako velmi pozitivní v kontextu oděvního segmentu, který se meziročně výrazně propadl. Je vidět, že zákazníci nechávají rok od roku předvánoční nákupy na poslední chvíli. Jsou velmi senzitivní a orientovaní na slevu a celkově na nějakou pobídku, která je motivuje k uskutečnění nákupu. Je to celkově neustálé balancování mezi tím, držet si sílu brandu a exkluzivity a na druhou stranu vyhovět tomuto požadavku na slevu. Ekonomická situace ČR se za mě letos také podepsala do nákupních tendencí zákazníků. Zkrátka si nákup více rozmýšlejí a jsou obezřetní.
U nás ve firmě došlo k několika změnám ve struktuře společnosti, rozrostli jsme se v počtu zaměstnanců a dosáhli počtu 70 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr. Letos jsme se poprvé více zaměřili na boty a prodali jsme více než 5000 párů bot. Velice dobře se nám dařilo v zahraničí, kde jsme celkově vyrostli o více než 90 %. A v tomto trendu chceme výrazně pokračovat i příští rok. V závěru letošního roku jsme navázali na novou spolupráci v podobě ambasadorky Lucie Borhyové, což bereme jako další velký krok pro firmu a posílení našeho brandu. Obhájili jsme loňské vítězství soutěže ShopRoku od Heureky v kategorii módní doplňky a umístili jsme se jako firma v TOP 50 nejrychleji rostoucích CZ firmách Deloitte 50fast50 na 20. pozici. Zrealizovali jsme několik charitativních projektů, se závěrem v podobě charitativní kabelky, kterou jsme k dnešku celou vyprodali.
Jak vidím rok 2024?
V roce 2024 nás čeká několik zásadních výzev. Jedna z prvních bude vyřešit logistiku, která je v naší velikosti už poměrně velký zápřah. Nyní jsme schopni ve špičce expedovat 4-5 tis. zásilek denně, což nám v roce 2024 již stačit nebude.
Další velkou výzvou bude plánovaná velká televizní kampaň, na kterou se budeme muset v průběhu roku pořádně připravit s celým marketingovým týmem. Bude to souviset i s učesáním celkového brandu a upřesnění naší komunikace vůči zákazníkům. Tlak na brand a sílu značky bude v následujících letech čím dál větší. Pozice velkých marketplaců bude stále významnější a konkurovat půjde hlavně silnou značkou a perfektní službou.
Rád bych se zaměřil na efektivitu firmy, která s velikostí trochu pokulhává a rád bych tomuto šel naproti. Hned od ledna plánujeme nějaké změny, které by k této efektivitě měli vést. V roce 2024 plánujeme zvýšit EBITDU meziročně o 80 %.
Trend posilování zahraničí je pro nás naprosto klíčový hlavně s otázkou budoucnosti. Na českém trhu si chceme držet naši silnou pozici, ale potenciál růstu bude pro nás hlavně na slovenském a maďarském trhu. Náš cíl je stát se v těchto zemích top 3 značka v našem segmentu na trhu.