Češi se v otázkách zdravého životního stylu řídí aktuálním trendem komunikačních platforem. Včera chtěli kolagen, dnes je to protein. Například největší lékárna na českém internetu Lékárna.cz zaznamenává 34% meziroční nárůst zájmu o zdravé potraviny a rostoucí poptávku zákazníků po domácí produkci. „Touhu po domácí produkci hodně akceleruje příběh, který je s regionálními výrobci často spojený, a směr udávají influenceři,” říká ředitel Lékárna.cz Karel Klodner. V kontextu už 25leté historie Lékárna.cz zmiňuje nejrychlejší tempo růstu trendů: jak rychle tato cesta trendy startuje i mění, tak rychlá chce být i Lékárna.cz v nabídce a související odborné službě.
Influencer: Hrdina dnešní doby
Ve své stravě se Češi rádi a ochotně přizpůsobují trendům a v online nákupech jsou trendy rychle viditelné: když všude rezonoval kolagen, nakupovali kolagen, pak přišla náhradní sladidla, různá ořechová másla. A dnes – jak Lékárna.cz potvrzuje – nákupním košíkům kralují proteiny. Jejich prodej se na Lékárna.cz ve srovnání s loňským rokem zvýšil až 1,5 násobně. Nejsou to jen sportovci, kdo je vyhledávají pro růst svalové hmoty, ale také ženy, které je vyhledávají jako svačinu (nebo součást svačiny) a přidávají do pečení. Skoro by se dnes dalo říct, že protein v dezertu je jako sůl v polévce.
„Spousta influencerů se zabývá zdravou stravou. Pokud jeden přidá do dezertu protein, spustí se lavina proteinových moučníků. Když si ke svačině zabalí proteinovou tyčinku, okamžitě to začnou dělat stovky, tisíce dalších lidí. Nápoje, tyčinky, kaše, instantní polévky, palačinky, omelety – odchytáváním těchto vln v nekonečném prostoru sociálních sítí se rychle mění naše požadavky na naše dodavatele a často nás přivádí právě k těm regionálním výrobcům se zajímavým zdravým produktem. Poptávka po zdravé stravě se mění hodně rychle, je to hodně dynamická příležitost vylepšovat naši nabídku a služby, aby se zákazník cítil dobře,” vysvětluje K. Klodner.
Zákazník touží po novém zážitku
Lokální produkce je často spojená s příběhem, ať už osobním spojeným s výrobcem, nebo se vznikem či cestou produktu. Proto je milují nejen zákazníci, ale hlavě influencer marketing a sociální sítě. Prodeje už menší podnikatelé ale rádi přenechávají zkušenějším hráčům na online trhu. „Protože si často dávají velmi záležet na použitých surovinách a celé technologii zpracování, mnozí z nich se orientují na výrobu či distribuci bio produktů, jsou pro nás zajímaví. Ten jejich produkt a příběh do naší filozofie péče o zdraví prostě patří, navíc ho na Lékárna.cz umíme propojit s odborným poradenstvím,“ dodává K. Klodner.
Lékárna.cz se tématu zdravá strava věnuje v odborné poradně (odpovídá na dotazy zákazníků, řeší individuální problémy), ale také sleduje trendy zdravého životního stylu speciálním indexem.