Rakovina prsu patří dlouhodobě k druhé nejčastější rakovině u žen. Ročně jí onemocní 7 000 z nich, téměř třetina nepřežije. I přesto navštěvuje v Česku mamografickou kontrolu jen 60 % žen. To chce změnit nezisková organizace Loono svou osvětovou kampaní Růžový říjen.
„Statistiky nám ukazují, že je potřeba i nadále školit a edukovat veřejnost v oblasti prevence nejen rakoviny prsu, ale také dalších onkologických onemocnění. Prevence totiž opravdu zachraňuje životy. Svědčí o tom i desítky lidí, kteří se ozvali, že si díky nám odhalili vážné onemocnění včas a tím výrazně pomohli svému úspěšnému vyléčení,“ říká doktorka Kateřina Šédová (rozená Vacková), zakladatelka neziskové organizace Loono.
V rámci kampaně Loono spustilo webové stránky s informacemi o prevenci, na kterých přináší také odpovědi na nejčastější otázky. V průběhu celého října vydá desítky edukačních příspěvků na sociálních sítích, připomene, na jaká vyšetření by měly ženy chodit, a naučí správnou techniku samovyšetření. Kromě toho se zaměří také na tématiku BRCA genů, které výrazně zvyšují riziko vzniku rakoviny prsu a vaječníku. Toto riziko je celoživotní, nejvyšší mezi 30 a 50 lety.
„Loono mi otevřelo oči, že i v mém mladém věku se mě to může týkat. Díky genetickému testování vím, že mám celoživotní riziko vzniku rakoviny prsu až 85 %. Proto si prsa radši nechám vzít,“ říká třiadvacetiletá Anna-Maria Jiravová, která je nosičkou pozitivní mutace BRCA 2. Ke stejnému kroku přistoupila již dříve herečka Angelina Jolie, která o BRCA genech otevřeně promluvila a dostala tak tuto problematiku do širšího povědomí.
V rámci kampaně spustilo Loono také sbírku na Donio.cz. „Kampaní Růžový říjen chceme nejen podpořit povědomí o prevenci rakoviny prsu, ale také vysbírat prostředky na šíření osvěty o prevenci onkologických onemocnění v příštím roce. Vybrané finance využijeme na pokračování úspěšné kampaně #prsakoule a naučíme další tisíce lidí, jak správně pečovat nejen o svá prsa,“ dodává Kateřina Šédová.
Během Růžového října Loono oficiálně představí také svou novou aplikaci Preventivka, která uživatelům připomene termíny preventivních prohlídek i pravidelná samovyšetření, vyhledá specialisty v jejich okolí a nabídne ověřené informace o prevenci civilizačních onemocnění na jednom místě.
V rámci kampaně se Loono spojilo s více než 30 partnery, kteří pomáhají šířit osvětu o prevenci rakoviny prsu také mezi své zákazníky. Ti mohou Loono podpořit nákupem růžového produktu. Na Růžovém říjnu tak Loono spolupracuje například se společnostmi Oktagon MMA, Intimissimi, Vasky, Česká pošta, Vuch, Kinoko, Nestlé Fitness a mnoha dalšími.