Maďarská agentura pro módu a design (HFDA) pořádá od 29. srpna do 4. září již podesáté Budapest Central European Fashion Week (BCEFW), jednu z nejvýznamnějších módních akcí v regionu, která se zaměřuje na význam spolupráce. Díky úzké spolupráci s organizátory ukrajinského týdne módy budou mít ukrajinské značky mezi maďarskými a regionálními módními značkami možnost představit své kolekce na jaro a léto v maďarské metropoli. Módní událost se bude konat před významnými týdny módy, takže mezinárodní módní publikum a nákupčí si budou moci zblízka prohlédnout současné středoevropské návrháře v rámci četných akcí po celé Budapešti.
Maďarská agentura pro módu a design pořádá od roku 2018 dvakrát ročně jednu z nejvýznamnějších akcí ve středoevropském regionu: Budapest Central European Fashion Week (BCEFW), který se od počátku zaměřuje na zvyšování mezinárodního povědomí o jedinečné kreativitě tohoto regionu.
„Maďarská agentura pro módu a design se neustále snaží podporovat regionální návrháře a posilovat vztahy mezi sousedními zeměmi. Humanitární pomoc považujeme za nesmírně důležitou, a proto pro nás bylo samozřejmé, že bychom u příležitosti jubilejního 10. ročníku BCEFW chtěli podpořit mezinárodní propagaci ukrajinských návrhářů. Pomáháme jim představit se mezinárodnímu publiku, a tím získat ještě více přeshraničních kontaktů. Podobně jako na předchozích akcích, i letos očekáváme hosty z různých částí světa, což je pro značky vynikající příležitost, jak o sobě dát vědět po celém světě a rozšířit své profesní vztahy,“ uvedla Anita Forintos-Szűcs, náměstkyně generálního ředitele Maďarské agentury pro módu a design.
Po osvědčeném postupu ze začátku roku se akce koná od 29. srpna do 4. září 2022, tedy před hlavními týdny módy, před Milánem, Paříží, Londýnem a New Yorkem. Ve spolupráci s organizátory ukrajinského týdne módy budou mít nejen maďarští, ale i ukrajinští návrháři možnost představit své kolekce na jaro a léto a zahájit v rámci BCEFW jednání s mezinárodními nákupčími a distributory.
Nejedná se o první spolupráci mezi HFDA a UFW; ukrajinští návrháři se již několik let účastní budapešťského Středoevropského týdne módy i dalších akcí a kulatých stolů pořádaných agenturou, ale k organizační spolupráci na této úrovni zatím nedošlo.
BCEFW je na základě dosavadních výsledků považován za přední módní událost ve středoevropském regionu. Bylo realizováno téměř 200 přehlídek za účasti 220 modelů a zhruba 20 tisíc návštěvníků na místě. Kromě toho bylo po celé Budapešti uspořádáno více než 150 doprovodných akcí, takže celkem mělo možnost představit své kolekce publiku 130 domácích a regionálních značek. Kromě toho není zanedbatelná ani online aktivita: TikTok zaznamenal za poslední dvě sezóny více než 1,5 milionu zhlédnutí videí a na Instagramu bylo osloveno přes 13,5 milionu uživatelů se zájmem o módu.
Přehlídky jubilejního týdne módy se konají od 29. srpna do 4. září v maďarském Muzeu výtvarného umění, které je světovým kulturním dědictvím. Vedle 7 ukrajinských značek se představí 15 maďarských a 2 polští návrháři. Kromě osobní účasti lze přehlídky sledovat online na oficiální stránce BCEFW na Facebooku a na kanálu TikTok.
Kromě módních přehlídek bude po Budapešti realizováno téměř 30 doprovodných akcí, program obohatí diskuse u kulatého stolu s módní tematikou a workshopy. Kromě toho, s ohledem na osvědčené mezinárodní postupy, řada návrhářů připravuje během týdne módy přehlídku nebo prezentaci, určenou zejména pro relevantní veřejnost, na externím místě, které si sami vyberou. „Akcentovaným cílem agentury je propojit maďarský módní a designérský průmysl se světovou odbornou scénou a v dlouhodobém horizontu vytvořit z Budapešti regionální centrum, které posílí image země. K dosažení tohoto cíle je důležitým pilířem pořádání akcí, které přitahují mezinárodní zájem, jako je právě BCEFW. Renomované značky přitahují turisty, takže móda se stala klíčovým motorem cestovního ruchu a v mnoha případech i součástí image země.“ – dodává Zsófia Jakab, generální ředitelka HFDA.
Letos se do programu opět zapojí jeden z globálních logistických partnerů odvětví, klíčový aktér nejznámějších světových módních akcí, společnost DHL; týden módy tak nese název BCEFW delivered by DHL. Stejně jako v předchozích letech agentura věnuje částku získanou z prodeje vstupenek maďarské organizaci Interchurch Aid. Organizace tuto částku věnuje na svůj program pomoci Ukrajincům.
Více informací na webových stránkách BCEFW!