
Česko má za sebou první letošní výrazné oteplení. Každoročně s sebou přináší úvodní jízdy motorkářů a cyklistů, kteří bývají v provozu velmi zranitelní. Řidiči si opět musejí zvykat na jejich přítomnost. Klasickými jarními komplikacemi jsou i kolísavé teploty a zbytky po jarní údržbě, uvádí společnost Vindicia.
Pokud dojde k nehodě, mají zranění účastníci kromě viníka nárok na odškodění. To se v průměru šplhá na téměř milion korun. V některých případech je ovšem obtížné domoci se plné částky. V důsledku chyb bývá kompenzace ponížena i těm řidičům, kteří nehodu přímo nezavinili, ovšem něčím jí napomohli. Vindicia shrnula tři klasická jarní rizika, na která mají šoféři tendenci zapomínat.
- Na silnice se vrací motorkáři a cyklisté
Jakmile se oteplí a silnice jsou suché, vyrazí na vozovku motorkáři, kterým skončila dlouhá, nízkými teplotami vynucená pauza. „Nástupem jsou tradičně březen a duben, což potvrzují i statistiky nehodovosti české policie. Zatímco v loňském únoru došlo ke 43 nehodám motorek, ve třetím měsíci se jednalo o 180 a ve čtvrtém už o 414 bouraček,“ shrnuje Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia. Motorkáři jsou křehkými účastníky dopravy, které nechrání konstrukce auta. I proto si z nehod odnáší vážná, nezřídka i fatální zranění.
Kromě motorkářů vyjíždí na vozovky i cyklisté, a to včetně rodin s dětmi. Vyplatí se proto zapojit předvídavost, toleranci, opatrnost, a především u malých sportovců důsledně dodržovat bezpečnou vzdálenost při objíždění.
- V zatáčkách může ležet štěrk, který klouže
Zimní údržba, která během ledovky zvyšovala bezpečí, se teď paradoxně může stát spíše rizikem. Na okrajích silnic totiž leží vrstvy štěrku či písku. Je to varování hlavně pro motorkáře a cyklisty, kterým to může v zatáčkách nehezky podklouznout. S touto eventualitou by měli počítat i řidiči aut, kteří jedou za nimi. Ideální je být na možnost pádu připraven a nechat si v zatáčkách od cyklistů a motorkářů větší odstup, aby byl dostatečný čas na reakci. „Řešili jsme případ klienta, kterému mašina podklouzla právě na jedné z prvních jarních vyjížděk. Výsledkem bylo velmi vážné zranění páteře. Pojišťovna původně chtěla vyplatit jen 150 tisíc korun, nakonec jsme vymohli asi 4 miliony korun. Pokud motorkář bourá na štěrku, většinou to bývá jeho vlastní zavinění. Všem milovníkům jedné stopy proto důrazně doporučujeme, aby si sjednali soukromé úrazové pojištění, které je dobře nastavené a v podobných momentech je podrží,“ radí Beck.
- Nevypočitatelné počasí, aneb je třeba se připravit na vše
Pro nástup jara je klasické střídání teplot a počasí – jeden týden se teploměr šplhá téměř ke 20 stupňům, následující spadne hluboko pod bod mrazu. „A na to musí být řidiči připraveni. Stále platí, že pokud ráno mrzne, musí vstát dříve a pečlivě oškrabat námrazu z oken, aby měli dokonalý výhled. Pokud by se totiž stala nehoda a ukázalo se, že tento krok zanedbali, rozhodně jim půjde k tíži. Stejná pravidla platí pro používání zimních pneumatik. Ačkoliv nejsou plošně povinné, na určitých úsecích se pořád mohou vyskytnout sníh a led. Jestliže by tu řidič boural a jeho auto nemělo zimní pneumatiky, opět za to ponese důsledky a odškodnění mu může být přinejmenším sníženo,“ varuje Tomáš Beck.