Obavy o zdraví našich blízkých nebo naše vlastní nás snadno znejistí. Může za tím být neznalost i strach pramenící z nezkušenosti. Je to na pohotovost? Nebo snad rovnou volat záchranku? Stává se, že na pohotovosti končí i pacienti ne pro akutní obtíže, ale proto, že v běžné ordinační době nemají zkrátka čas.
Na druhou stranu, jsou situace, kdy je určitě žádoucí pohotovost navštívit a lékařské vyšetření neoddalovat. Dochází i k opačnému extrému, kdy si o pomoc někteří nezavolají, protože “co kdyby to nic nebylo”. Začněme tedy se záchranou službou.
Kdy volat 155?
Na tuto otázku odpovídá web ZZS Středočeského kraje. “Vždy, když dojde k náhle vzniklé poruše zdraví nebo závažnému úrazu. Zejména v těchto případech:
• bolest na prsou, tlak na hrudníku
• potíže s dýcháním
• porucha vědomí, bezvědomí, křeče
• vážnější úraz
• otrava či náhodné požití léků či chemikálií”
Pokud si nejste jistí závažností zdravotního stavu, operátoři tísňové linky vám poradí. Není však úkolem záchranné služby vyšetřovat chřipkové onemocnění a další běžné nemoci nebo snad zajišťovat transport k lékaři, protože je pro pacienta obtížné ho navštívit.
Jak je to s pohotovostí?
Ambulance lékařské pohotovostní služby je určená pro pacienty s akutními zdravotními problémy. To klíčové slovo je v tomto případě “akutními”. Akutní potíže jsou takové, které buď nově vznikly nebo se nyní zásadním způsobem zhoršily. Pohotovost tu není od toho, aby zastupovala našeho praktického lékaře mimo jeho ordinační hodiny. Pokud nás zdravotní problém trápí již delší dobu a nedošlo k jeho náhlému zhoršení, není důvod s tím chodit na pohotovost. Takový problém může zcela jistě počkat na běžnou ordinační dobu. Na pohotovost také nechoďte s tím, že potřebujete vystavit recept nebo vystavit neschopenku.
Ve vlastním zájmu si raději dopřejte péči svého praktického lékaře – lékaře který vás dobře zná a pravděpodobně bude odpočatější než lékař večer po dlouhé službě. Bude-li třeba, odkáže vás na specialistu, který přes den bude mít lepší diagnostické možnosti, ochotnější a odpočaté kolegy, než ve večerních hodinách, kdy je v provozu jen nutné “minimum”.
V Praze lze využít zpoplatněnou službu “mobilního lékaře”,který za pacientem přijede domů. “Samotné návštěvě předchází telefonická konzultace s lékařem pro předběžné vyhodnocení stavu pacienta. Klientelu služby mobilního lékaře tvoří především zahraniční návštěvníci, kteří tu nemají k dispozici svého lékaře a možnost vyšetření doma nebo na hotelu je pro ně pohodlnější než návštěva nemocnice, kde by – protože obvykle nejde o akutní obtíže – čekali na vyšetření velmi dlouho. Nejde o pohotovost, ale spíše o Návštěvní lékařskou službu pro samoplátce. Snažíme se přijet co nejdříve, ale nejsme záchranná služba,” říká Jaroslav Sixta ze společnosti Medical JT, která se na tyto služby specializuje.
Shrňme si to
Není to tak složité. Pokud jde o život, okamžitě volat záchrannou službu. Pokud nejde přímo o život, ale jedná se o akutní zdravotní problém (prvek výrazného zhoršení) je na místě vyhledat lékařskou pohotovostní službu. Pokud můžeme s problémem počkat na běžnou ordinační dobu našeho praktického lékaře, pohotovost nezneužívejme. Nám se tak dostane lepší zdravotní péče a lékaři na pohotovosti budou připravení řešit opravdu akutní a závažné stavy.