Zájem českých a slovenských turistů o Chorvatsko nepolevuje, což potvrdil rekordní počet účastníků na B2B workshopu „Sell Croatia“, pořádaném Zastoupením Chorvatského turistického sdružení pro Českou republiku a Slovensko 24. října v hotelu Grandium v Praze. Workshop, jehož cílem je prohloubit spolupráci mezi českými, slovenskými a chorvatskými subjekty, přivítal celkem 72 účastníků – 25 chorvatských a 47 českých a slovenských agentur a cestovních kanceláří. Tento rekordní zájem opět podtrhl silnou pozici Chorvatska jako jedné z nejoblíbenějších dovolenkových destinací Čechů a Slováků.
„Letos Chorvatsko navštívilo přibližně 800 000 Čechů, což představuje více než 5 milionů přenocování, a přes 525 000 Slováků kteří zde strávili přes 3,3 milionů nocí, což je historický rekord ze slovenského trhu “ řekl Miodrag Mlačić, ředitel Chorvatského turistického sdružení pro Českou republiku a Slovensko. „Úspěch chorvatského cestovního ruchu pramení nejen z jeho přírodních krás a kulturního bohatství, ale také ze schopnosti přizpůsobit se změnám v turistických trendech.
Čeští a slovenští návštěvníci si kromě moře oblíbili i chorvatskou přírodu, přičemž stále více navštěvují nejen přímořské regiony, ale také národní parky a chráněné oblasti jako Plitvická jezera, Krka, Telaščica, Kopački Rit, Paklenica a další. „Rostoucí zájem o naše přírodní krásy je pro nás důležitý. Zároveň nás těší i trend, že turisté objevují Chorvatsko také jako skvělou destinaci pro aktivní dovolenou. Pro cykloturistiku, pěší výlety, jakož i pro poznávání přírodních a kulturních památek je přívětivé klima mimo hlavní sezonu ideální,“ dodává Mlačić.
„Samostatnou kapitolou je rostoucí zájem o dovolenou na moři. Díky tisícům ostrovů a kvalitním přístavům je Chorvatsko pro jachtaře velmi atraktivní destinací,“ vysvětluje Mlačić. „Tento druh turismu navíc prodlužuje sezonu – čeští jachtaři se tak letos postarali o více než 256 000 přenocování a přibližně 40 000 příjezdů, čímž potvrdili svou pozici hned za Němci a Rakušany. Velkým lákadlem je také chorvatská kuchyně a vinařství. Češi i Slováci i začínají objevovat kouzlo chorvatských vín a tradiční gastronomie,“ říká Mlačić. „S nárůstem zájmu o gastro turistiku tak vzniká jedinečná příležitost pro setkání s místními producenty a prohloubení autentických zážitků z dovolené“, dodává.
K rozvoji chorvatského cestovního ruchu přispívá také budování turistické infrastruktury a nových dopravních spojení – Chorvatsko otevřelo nový tubus tunelu Učka na Istrii, což výrazně zlepšilo dopravu v oblasti. Očekává se rovněž modernizace systému mýtnic na chorvatských dálnicích – jejich zrušení a zavedení elektronického mýtného systémem české společnosti TollNet a slovenské Skytoll do roku 2026 zrychlí a usnadní cestování, což Češi i Slováci ocení, protože stále preferují cestu autem.
České cestovní kanceláře na workshopu „Sell Croatia“ ocenily, že Chorvatsko vyšlo vstříc potřebě udržitelného cestovního ruchu. „V novém zákoně se Chorvatsko zavázalo omezit počty turistů v hlavní sezoně v nejvíce navštěvovaných lokalitách, jako je historické centrum Dubrovníku, aby nebylo ohroženo místní obyvatelstvo ani infrastruktura, protože nejdůležitější je, aby byli spokojeni jak hosté, tak místní obyvatelstvo“ vysvětluje Mlačić. Významným krokem je také posílení turismu ve vnitrozemí, což snižuje zatížení přímořských oblastí a podporuje rozvoj místních regionů.
Díky těmto iniciativám Chorvatské turistické sdružení pevně věří, že si chorvatská krajina zachová svůj jedinečný charakter, zatímco čeští a slovenští návštěvníci budou mít možnost objevovat její krásy ve všech ročních obdobích.